Overgang fra dagpleje til Børnehuset: Vi bestræber os på, at dagplejebørnene får en glidende overgang til børnehaven. Dagplejerne kommer skiftevis på besøg i Børnehuset, ca. én gang om måneden på et heldagsbesøg. Børnehuset bliver brugt som gæstepleje for dagplejebørn, ved dagplejerens sygdom og ferie. Udefra kommende børn/familier er meget velkomne til at besøge børnehaven og se rammerne og få en snak med personalet. Dette så barnet får en tryg opstart i huset.
Overgang fra Børnehuset til Skolen: I Hovslund Børneunivers har vi rullende overgang til skole. Vi ”ruller” børn ind i skolen 4 gange årligt; første skoledag efter sommerferien, mandag i uge 43, første skoledag efter juleferien og 1. april. Denne tilgang til skolestart har til formål at sikre, at barnet er klar til at starte i skole, og at barnet ikke skal vente længere end højest nødvendigt, hvis barnet ikke er helt klar ved "almindelig" skolestart i august.
Du kan læse meget mere om rullende skolestart og rullende skolegang her.
Oplysninger: Alle får udlevet en oplysningsseddel, når barnet starter, hvor I skal skrive jeres adresse og telefonnumre samt vigtige oplysninger om barnet. Det skal afleveres på barnets første dag. Husk at meddele os, hvis I flytter, skifter job eller ændrer telefonnumre – det er vigtigt, at vi kan få fat i jer, hvis jeres barn bliver syg, eller der sker noget andet med barnet. Når jeres barn starter i børnehave, kommer I på Aula, som er Børneuniversets kommunikationsplatform, hvorigennem I vil få beskeder og have mulighed for at se billeder af, hvad vi laver i børnehaven. På Aula vil I ligeledes skulle indtaste forskellige oplysninger. Blandt andet skal I her give tilladelse til hvorvidt der må lægges billeder af jeres barn på Aula og Børneuniversets hjemmeside.
Godmorgen og farvel: Det er vigtigt, at du og dit barn om morgenen gør personalet opmærksom på, at barnet er kommet. Sig tydeligt farvel til dit barn – vi hjælper gerne! Om eftermiddagen er det ligeledes meget vigtigt, at I siger farvel til en fra personalet, som er i huset eller på legepladsen. Er det andre personer end mor og far der henter, skal vi have det at vide. Ved døren i garderoben hænger en komme/gå skærm, der er koblet op på Aula. På denne er det vigtigt, at i taster jeres barn ind og ud, når I kommer og går. På skærmen er det også muligt at angive, såfremt det er en anden end mor, far der henter jeres barn. Det er også muligt at indtaste, hvornår barnet hentes - hvilket vi sætter stor pris på, da det således er lettere at planlægge dagen med eksempelvis ture ud af huset.
Garderobe: Hvert barn har en garderobeplads med navn på. Vi forventer, at I tager ansvar for orden på jeres barns garderobeplads. Tøm pladsen inden hver weekend og ved ferie, så den kan blive gjort ordentligt ren. I skal i den forbindelse også sørge for, at jeres barn har alt, hvad der er brug for af skiftetøj – afhængigt af årstiden naturligvis. Regntøj, gummistøvler, flyverdragt, vinterstøvler, handsker, hue, T-shirts, shorts, sandaler, solhat – og ikke mindst strømper og undertøj. Der skal være to sæt tøj, så børnene kan komme ud på legepladsen to gange i løbet af en dag. Så hvis der f.eks. er en flyverdragt, er det en god ide, hvis der er to, eller at der også er et sæt termotøj og noget regntøj. Nogle gange vil børnene gerne ud både formiddag og eftermiddag, og det kan de ikke altid, hvis de kun har et sæt udetøj, og det bliver vådt om formiddagen. Der skal være navn i alt tøj, da vi så har nemmere ved at finde ud af, hvem det tilhører. Halstørklæder, halskæder og lignende er forbudt, da de er for farlige på en legeplads. Der er en spand til glemt tøj i garderoben. Kig der, hvis I mangler noget. Tag venligst tasker med hjem, så de ikke fylder på barnets plads – det er nemmere for barnet at blive selvhjulpent og selv finde noget på deres plads, hvis de ikke skal flytte/lede i en taske. De sorte kasser på barnets plads skal blive på barnets plads i weekenden, men husk at se efter engang imellem, om der mangler skiftetøj, eller om det der ligger der, er blevet for småt.
Madpakke: Barnet skal have en madpakke med. Der skal være tydeligt navn på madkassen og jeres barn sætter denne i et af køleskabene, der står i fællesrummet. Vi spiser frokost ca. kl. 11. Vi har desuden en frugtordning, som I betaler sammen med betalingen for at barnet går i børnehaven. Frugtordningen er valgfri, så I skal skrive under på, at I vil betale til denne ordning. Det er meget varieret, hvad børnene får – frugt, grønt og små retter som f.eks. suppe, boller, grød, knækbrød m.m. Frugtordningen koster 70 kr. pr. barn pr. mdr. og betales 11 mdr. om året. Vi spiser frugt ca. kl. 13.30. Er der nogle specielle kosthensyn, bedes I oplyse herom, så tager vi naturligvis hensyn til det. Når vi skal på tur, vil vi gerne have at barnet har turmadpakke med. En turmadpakke består af ”nemme madder” f.eks. klap-sammen-rugbrød med leverpostej, pølse eller lignende. Helst IKKE makrel, remoulade, ristede løg osv. men gerne noget, der er nemt at spise ude i naturen. Der kan også være ”gnavegrønt" – gulerodsstænger, agurkestænger osv. Maden pakkes i sølvpapir/madpapir i poser, og med navn på.
Bleer: Bruger jeres barn ble, bedes I medbringe disse. Oplys os om hvis/når I ”træner" barnet i at blive blefri, så vil vi naturligvis bakke op om det herfra.
Middagslur: Fortæl os om I gerne vil have at jeres barn skal sove middagslur og om det eventuelt bruger sut og/eller sovedyr. Sovebørn ligger på madrasser i Stillerummet.
Fødselsdag: Når jeres barn har fødselsdag, skal I aftale med personalet, hvordan denne skal fejres. Gruppen kommer gerne på besøg i hjemmet, men I kan også vælge at tage noget med, så fødselsdagen kan fejres i Børnehuset – I skal kun tage noget med til den gruppe jeres barn tilhører. Det er besluttet, at man, hvis man inviterer til privat fødselsdag, skal invitere hele barnets gruppe eller alle pigerne eller alle drengene i gruppen. Børnene skal ikke forære hinanden gaver i børnehaven, da det hurtigt kan skabe problemer i forhold til de andre børn, eller i forhold til, hvis giveren pludselig alligevel ikke synes, at modtageren skal have gaven. Det skal derfor foregå privat, hvis det er noget, I ønsker at gøre.
Sygdom/Fravær: Vi vil meget gerne vide, når jeres barn er syg eller holder en fridag. I kan oplyse dette på Aula eller ringe til os på tlf. 24987092. Skulle jeres barn blive sygt i løbet af dagen, ringer vi til jer. Har barnet fået ordineret noget medicin, som det er vigtigt at barnet får, mens det er i børnehaven, gør vi det gerne – barnets navn og dosering skal tydeligt fremgå af etiketten. Vi må kun give medicin, der er ordineret af lægen og til barnet. Hvis der florerer nogle sygdomme i børnehaven, som er meget smitsomme eller vigtige for jer forældre at kende til, oplyser vi om det via opslag på Aula. I tilfælde, der kræver lægehjælp/skadestue, vil institutionen straks informere jer forældre, eventuel ambulance eller sygetransport vil blive rekvireret af institutionen.